FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/03/2017

Ska pengar som en make lånat ut ingå i bodelningen?

Om maken lånat ut 10 000 kr till en kompis som han inte fått än , ska dessa räknas in i hans giftorätt när vi ska bodela eller kommer dessa pengar att gå under 10 kap 3§ i ÄktB så han slipper ta med dem i sin del. Det tjänar ju han på!!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om någon lånar ut pengar till någon annan har den som lånar ut pengarna rätt till återbetalning. Denna rätt till återbetalning är en så kallad fordran. En fordran kan i regel fritt överlåtas och betraktas därför som en tillgång hos innehavaren (i detta fall hos maken). Den träffas således inte av Äktenskapsbalken 10 kap. 3 § som föreskriver att rättigheter som inte kan överlåtas eller som i annat fall är av personlig art inte ska ingå i bodelningen. Istället faller denna fordran under kategorin giftorättsgods i Äktenskapsbalken 10 kap. 1 § och ska således ingå i bodelningen.

Sammanfattningsvis så kommer maken inte att tjäna på att han lånat ut pengarna. Dessa kommer istället att motsvaras av en fordran på återbetalning som ska ingå i bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare