Ska man betala skatt på återbetald överhyra och ränta?

Hej! Hyresnämnden (och efter överklagande hovrätten) har beslutat att min tidigare hyresvärd pga oskälig hög hyra ska återbetala ett visst belopp + ränta enl. räntelagen. Min fråga är: Behövs något av detta skattas? Är även räntan i "återbetalning av hyra" skattefri? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Man betalar skatt på inkomst av tjänst, näringsverksamhet och kapital (se inkomstskattelagen 1 kap 3 §). Den återbetalda hyran är ingen inkomst utan det är dina egna pengar som du får tillbaka. Därför behöver du inte skatta på dem.

Däremot är räntan du får en inkomst som du har fått av ditt kapital (pengarna), det ska du betala skatt på (se inkomstskattelag 42 kap. 1 §). Skatten på kapitalinkomster är 30 % (se inkomstskattelag 65 kap. 7 §). Det ska tilläggas att skatten betalas på kapitalvinster minus kapitalförluster, så om du har någon kapitalförlust under året så ska de dras av på vinsten (se inkomstskattelag 42 kap. 1 § 2 st.).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare