FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/03/2020

Ska jag eller mitt ex betala den latenta kapitalvinstskatten för bostaden om jag ska köpa ut mitt ex?

Mitt ex och jag äger en bostadsrätt hon flyttar ut, hon säljer till mig för jag vill bo kvar hon tycker jag skall betala skatten för sen säger hon att jag kan dra av resten av skatten när jag flyttar ut i framtiden går det att göra så eller förlorar någon av oss på det??

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Svar:

Avdrag för skatten ska göras på priset som du betalar till ditt ex för att köpa ut hen (NJA 1975 s.288). Detta på grund av att du kommer att få betala denna kostnad när du eventuellt säljer bostaden i framtiden.

Rättsutredning

När man separerar och äger en bostad tillsammans och den ena vill bo kvar så ska mycket riktigt den personen köpa ut den andra ifrån bostaden. När ni ska beräkna vad du ska betala till ditt ex så ska ni utgå ifrån marknadsvärdet på bostaden, så som marknadsvärdet ser ut vid bodelningen. Ni är dock fria att komma överens om ett lägre pris om ni vill det, men huvudregeln är att man utgår ifrån marknadsvärdet.

Från marknadsvärdet ska du sedan dra av den latenta kapitalvinstskatten ifrån värdet på bostaden. För det är du som behåller bostaden som sedan kommer att få betala den kostnaden. Därav ska du göra avdrag för skatten på priset som du ska betala till ditt ex. Det här står inte uttryckligen i lagen utan fastställdes av HD i NJA 1975 s.288, vilket innebär att det ska följas precis så som lagen.

Om du vill göra en så bra affär som möjligt som även följer de regler som finns så ska du inte betala skatten. Utöver skatten så anser man även att man ska göra avdrag för försäljningskostnader så som mäklarprovision. För att dessa beräkningar ska göras korrekt så kan det vara bra att ta hjälp av en jurist på till exempel den banken där ni eventuellt har ert bostadslån om ni har ett sådant, eller med hjälp av en av våra jurister.

Om ni inte kan komma överens om bodelningen så kan ni få hjälp av en bodelningsförrättare (26§ SamboL med hänvisning till 17 kap. 1§ ÄktB). En bodelningsförrättare kallar då er till ett samtal för att se om ni kan komma överens. Om det inte går så kommer bodelningsförrättaren ta reda på vad som ska ingå i er bodelning och göra en förteckning över det. Sedan kommer hen att besluta om hur bodelningen ska se ut.

Mina råd till dig är följande:

- Prata med ditt ex angående informationen som du har fått i detta svaret för att se hens inställning till informationen.

-Sedan råder jag er att ta hjälp av en jurist för att bodelningen ska gå rätt till för er båda, om ni vill så kan ni boka tid med en av våra jurister här.

-I sista hand så kan du ansöka om en bodelningsförrättare om ni inte kan komma överens, information om hur du gör det hittar du här.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare