Ska ett "miljonkonto" som öppnades i mitt namn vid födseln ingå i bodelningen vid skilsmässa?

Hej!

Jag har en fråga nu när jag ska skiljas. När jag föddes öppnades det ett "miljonkonto" där det har sparats en viss summa varje månad och gör fortfarande vid 30 års ålder.

Vad händer med dom pengarna drygt 200 tusen vid skilllsmässa? Har min man rätt till dom?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör bodelning mellan makar kikar vi närmare på äktenskapsbalken (ÄktB).

Din man kan ha rätt till hälften av summan på kontot

Huvudregeln är att all din egendom är giftorättsgods, om den inte genom skriftlig handling gjorts till enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB).

I en bodelning ska all egendom som är giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB).

Det innebär i praktiken att om du eller de som öppnade kontot i ditt namn vid födseln inte har skrivit att pengarna på kontot ska vara din enskilda egendom, pengarna sannolikt kommer att ingå i bodelningen vid skilsmässan och fördelas lika mellan dig och din make som utgångspunkt (11 kap. 3 § ÄktB).

Ni kan skriva ett äktenskapsförord för att undanta pengarna

Skulle du inte vilja att pengarna ingår i bodelningen vid skilsmässan är det praktiskt enklaste sättet att lösa det på att skriva ett äktenskapsförord som säger att pengarna på kontot ska vara din enskilda egendom (7 kap. 3 § ÄktB).

Det förutsätter givetvis att din make går med på att skriva under ett sådant äktenskapsförord.

Skulle din make inte gå med på att skriva under ett äktenskapsförord finns det tyvärr inte särskilt mycket att göra, om du inte som sagt har fått någon handling med samma innehåll från de som startade kontot i ditt namn vid födseln.

Då kommer pengarna med största sannolikhet att ingå i bodelningen vid skilsmässan och din make kommer som utgångspunkt att få hälften av den summa som finns på kontot.

Några avslutande ord

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och att det löser sig för dig.

God jul!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare