FrågaARBETSRÄTTSjuk 09/01/2018

Sjukanmälan – måste man ringa om arbetsgivaren kräver det?

Har arbetsgivaren rätt att kräva att man ringer när man är sjuk eller räcker det med mejlkontakt?

Anledningen är att min arbetsgivare nu vill att vi skriver ett avtal där jag skriver under på att jag alltid ska ringa när jag är sjuk. Jag blev sjuk i höstas i depression och grät hela tiden och ville inte prata med någon, inte ens min man eller barn och absolut inte med min arbetsgivare som var ganska ny chef för mig (ca 1 mån). Jag skrev ett mejl och sjukanmälde mig och fick tillbaka att jag skulle ringa. Jag skrev då tillbaka och förklarade att jag skulle ringa så fort jag kände mig lite bättre (när medicinen börjat verka och jag slutat att gråta)

Måste jag skriva på detta avtal? Min arbetsgivare säger att det är ogiltig frånvaro om jag bara skickar mejl.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det finns inte bestämt i lag hur en sjukanmälan ska göras. Det anses normalt ligga inom en arbetsgivares arbetsledningsrätt att meddela och ensidigt bestämma föreskrifter som gäller på arbetsplatsen. Alltså utgångspunkt är att en arbetsgivare har rätt att bestämma att en sjukanmälan ska göras per telefon.

Å ena sidan gäller ovanstående, dvs. arbetsgivare bestämmer hur en sjukanmälan ska gå till. Å andra sidan får inte en arbetsgivare säga upp personer utan saklig grund. Saklig grund anses normalt inte finnas om en arbetstagare är sjuk, i t.ex. depression. Då har en arbetsgivare istället ett rehabiliteringsansvar. Problemet för dig är att ogiltig frånvaro i det här fallet också kan anses vara misskötsamhet, och då är en arbetsgivares möjligheter att säga upp dig större. En sådan här bedömning – huruvida det rör sig om sjukdom eller misskötsamhet – kräver att man känner till samtliga omständigheter i ditt fall och går inte att närmare göra här.

Om du är medlem i en arbetstagarorganisation rekommenderar jag dig starkt att kontakta dem. Jag skulle inte heller välja att skriva på ett sådant avtal som arbetsgivaren vill innan du har haft kontakt med någon kunnig inom arbetsrättsjuridik som får titta på ditt fall. Annars bör du nog försöka gå din arbetsgivare till mötes och försöka kraftsamla och ringa när du är sjuk. Kanske kan du komma överens med din arbetsgivare att i alla fall ringa en gång i veckan om du är borta flera dagar? Eller att din man ringer när du inte orkar? Hoppas det löser sig för dig och att du blir frisk.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare