Särkullbarnets rätt till laglott

Hej

Min man har ett särkullsbarn och så har vi ett gemensamt barn. Han önskar i händelse av dödsfall att jag skall få sitta kvar i orubbat bo.

Vilka åtgärder skall vi vidta ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du använder dig av lawline.se.

Hur din makes arv skall fördelas kan regleras genom att upprätta ett testamente. En bröstarvinge som inte är din och din makes gemensamma barn, har dock rätt att genom jämkning få ut sin laglott vid ett eventuellt arvskifte, se ärvdabalken 3 kap. 1§. En laglott utgör häften av vad en arvinge har rätt till genom sin arvslott, se ärvdabalken 7 kap. 1§.

Vid en situation som du beskriver med två bröstarvingar har dessa två en laglott motsvarande 25% var av din makes kvarlåtenskap. Din makes särkullbarn kommer alltså ha en ovillkorlig att rätt att vid ett arvskifte erhålla sina 25% av dennes kvarlåtenskap, vilket gäller oavsett vad som finns föreskrivet i ett eventuellt testamente. Denna bröstarvinge kan naturligtvis avstå till förmån för dig och istället ta arv efter dig den dag då ditt arv skall förättas, men någon sådan skyldig föreligger inte för denne. Laglotten som tillfaller ert gemensamma barn kommer, under förutsättning att inget annat föreskrivs, tillfalla dig med fri förfoganderätt. Denne kommer sedan att ta arv efter dig.

Att fördela egendom under sin livstid kan dock göras utan att en bröstarvinge kan göra gällande del av detta vid efter efterföljande dödsfall. Undantag från detta finns dock vilket exempelvis kan röra situationer då en gåva är att likställa med ett testamente.

Du är välkommen att kontakta oss på vår telefonrådgivning alternativt ställa frågor via vår hemsida.

Med vänlig hälsning,

Johan Hagelqvist, Lawline

Johan HagelqvistRådgivare