Samtycke när man belånar sin del av samägd fastighet?

Fastighet med två ägare. Kan en av dem belåna sin del utan godkännande av den andre? Det är en fritidsfastighet med två separata lägenheter i.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det hinder som uppstår framgår av samäganderättslagen, och beroende på om du är gift med den du äger fastigheten med kan även ett hinder i äktenskapsbalken aktualiseras.

När fler än en person äger något blir samäganderättslagen tillämplig. Din situation behandlas i 2 § där det framgår att när man ska vidta en åtgärd rörande förvaltning av godset (i ditt fall en fastighet) krävs samtliga delägares samtycke.

Ett annat hinder som uppställs för att på egen hand belåna en gemensamt ägd fastighet är om det rör sig om makars gemensamma bostad.

Huvudregeln beträffande makars gemensamma bostäder är att en make får inte utan samtycke från den andra maken pantsätta/belåna en fastighet som utgör makarnas gemensamma bostad. Detta framgår av 7 kap 5 § äktenskapsbalken.

Vad som utgör makars gemensamma bostad framgår av 7 kap 4 § äktenskapsbalken. Enligt undantaget i 7 kap 4 § fjärde stycket räknas inte en fritidsfastighet som makars gememsamma bostad.

Detta innebär att, oavsett om du är gift med den du äger fastigheten med eller inte så krävs det personens samtycke för att du skall kunna vidta en åtgärd av detta slag.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare