FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/03/2020

Sammanblandning av enskild egendom.

Jag och min fru ska skilja oss.

Det finns ett äktenskapsförord som skrevs under och var bevittnat(24/12 2016). Sen går det en tid, sen köper vi en egendom(1 aug 2019). Där lägger jag in en viss summa pengar som jag fått i gåva, finns gåvobrev. I det gåvobrevet står det även att min fru inte har giftorätt. Även fast de pengarna används till och köpa en gemensam egendom.

Äktenskapsförord blev registrerad den 15/10 2019.

Har min ex fru rätt till egendomen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du och din fru tecknat ett äktenskapsförd, men att ni köpt en egendom tillsammans bland annat med medel som du fått med villkor att det ska vara din enskilda egendom. Värt att notera är att erat äktenskapsförord blir giltigt när det registreras (7 kap. 3 § st 3 ÄktB).

Huvudregeln är att vardera parts enskilda egendom inte ingår vid bodelning (10 kap. 1 § ÄktB och 7 kap. 1 § ÄktB). Om däremot medel som varit någon parts enskilda egendom sammanblandats vid köp av gemensam egendom riskerar regeln att falla bort. För att undvika sammanbladning är det viktigt att det förs bokföring eller liknande av hur stor del av egendomets värde som vid tidpunkten för köpet utgjordes av enskilda medel. Rent konkret innebär detta alltså att om du inte kan bevisa hur stor del av egendomens värde som motsvaras av de enskilda medel du satte in i egendomen så kan hela egendomen anses utgöra giftorättsgods och därmed din ex fru ha rätt till egendomen.

Om du vill säkerställa hur en korrekt bokföring bör göras i detta fall är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på telefonnumret 08-533 300 03 eller boka tid på hemsidan https://lawline.se/boka. De kan hjälpa till med konsultation och/eller det praktiska utförandet av bokföringen.

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare