Sambos rätt till hyresrätt när att den andra sambon står på hyreskontraktet

Jag och min sambo skall separera och vi har bott tillsammans i en lägenhet sedan 2015! Hyreskontraktet står på henne och min fråga är har jag några som helst rättigheter till lägenheten eller kan hon kasta ut mig på gatan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambor erhåller ett visst skydd via sambolagen. Sambolagen innehåller bl.a. bestämmelser om vad gäller den gemensamma bostaden och bohaget när sambor separerar.

Bodelning och övertagande av gemensam bostad
Bodelning i samband med att sambor separerar kan endast ske om någon av samborna begär bodelning (8 § sambolagen). Vid bodelning ska samboegendomen delas lika mellan samborna (14 §). Vad som utgör samboegendom regleras i 3 §. Samboegendom är gemensam bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 § eller 9 §. Med gemensam bostad avses även hyreslägenheter (5 § 3 punkten).

I ditt fall måste lägenheten ha förvärvats för gemensam användning och syftet med anskaffandet av hyresrätten att ni skulle bo där tillsammans. Vem som står på hyreskontraktet har ingen betydelse för huruvida lägenheten utgör samboegendom eller ej. Läs mer om bodelning och bodelningsförrättare här.

Den sambo som bäst behöver bostaden har rätt att överta lägenheten (16 § 2 stycket). Om lägenheten däremot inte har förvärvats för gemensam användning (inte är samboegendom) kan du ändock ha rätt att överta lägenheten under särskilda omständigheter (22 §).

Huruvida du har rätt till lägenheten via bodelning eller om du har rätt att överta den beror således på om lägenheten anskaffades för att ni gemensamt skulle bo där. Läs svar till liknande Lawline-fråga här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline eller kontakta oss på telefon för ytterligare rådgivning, nr. 08-533 300 04 öppettider mån-fre kl. 10.00-16.00.

Amanda BlombergRådgivare