Sambos rätt till gemensam bostad

Min fråga gäller vad som händer om min sambo och jag skulle separera eller när någon av oss dör.Vi har inga gemensamma barn. Min sambo har tre vuxna barn från tidigare äktenskap. Jag har ett barn, men jag vill hellre att mina syskonbarn ska ärva mig så långt det går. Vi bor i villa som jag ägde till hälften redan innan min nuvarande sambo och jag träffades. Tre år senare (1999) löste jag ut den tidigare hälftenägaren till huset och jag står som lagfaren ägare till huset som f.n inte är belånat. i samband med att jag köpte ut den tidigare delägaren lånade jag 150 000 tror jag, men detta lån löstes rätt snart av mig. Nu undrar jag vad som händer om min sambo skulle avlida. Kan hans barn då ha krav på del av husets värde? Kan de också ha krav på den del i fritidsfastighet som jag har tillsammans med mina syskon. Eller mina besparingar och lösöre? Varken jag eller min sambo har skrivit något testamente eller annan handling rörande sådant. Bör jag göra det? kanske också om min sambo skulle flytta- kan han då ha några krav. Nu säger han att huset förstås är mitt, men, han kanske kunde få en annan inställning i ett sådant läge.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Vid ett samboförhållande så gäller Sambolag (2003:376).

Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och det inte framgår av samboavtal, testamente, gåva, etc. att egendomen skall vara enskild (3 §). Till sambors gemensamma bostad och bohag räknas inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål (7 §).
Jag skulle råda er till att skriva ett samboavtal där ni kommer överens om att villan skall vara din enskilda egendom. Det kan ju även hända att någon av er får ärva något av stort affektionsvärde under tiden ni är sambos, och då är det bra att ha avtalat även om detta. Ni kan t.o.m. avtala om att en bodelning inte skall göras (9 §), och då är allt det som ni äger var för sig dennes enskilda egendom. Om ni har ett sådant avtal och sedan gör en större gemensam investering (t.ex. en bil) så kan ni ändra avtalet så att det endast är bilen som skall utgöra samboegendom. Det råder s.a.s. full avtalsfrihet mellan er. Avtalet skall upprättas skriftligen och undertecknas av er båda.
Om någon av er dör så gäller rätten att begära bodelning endast den efterlevande sambon, arvingarna kan alltså inte begära att en bodelning skall göras (18 §).

Mitt råd till dig är att skriva ett samboavtal med din sambo där ni går igenom de mest värdefulla och betydelsefulla sakerna som ni äger, och kommer överens om, på papper, vem som ska få vad om ert samboförhållande skulle ta slut.

När det gäller arv, så kan du välja att testamentera allt utom ditt barns laglott, som är hälften av hens arvslott. I det här fallet när du bara har ett barn så kommer hen att ärva allt efter dig. Den del du kan disponera över i ditt testamente blir således hälften av din egendom. Den delen kan du välja att testamentera till vem eller vilka du vill.

Med vänlig hälsning

Daniel MorganssonRådgivare