Sambors gemensamma bohag

Hej! Jag och min sambo håller på att gå isär efter att bott ihop i fyra år. Jag flyttade in hos henne. Jag har köpt whisky och även fått whisky i gåva. Sambon säger att vi har delad ekonomi och att hon därför ska ha hälften av whiskyn. Jag anser att eftersom det är betalt från mitt konto så är whiskyn min.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Tillämpligt lagrum i detta fall är Sambolagen. Enligt 8 § sambolagen ska när ett samboförhållande upphör, på begäran av någon av samborna, samboegendom fördelas mellan dem genom bodelning. Vid bodelningen ska sambornas andelar i samboegendomen beräknas (12 §) och skuldtäckning ska ske (13 §). Det som återstår av samboegendomen, sedan avdrag gjorts för att täcka skulderna, ska läggas samman och därefter delas lika mellan samborna.

Enligt 3 § utgör sambornas gemensamma bostad och bohag samboegendom under förutsättningen att egendomen förvärvats för gemensam användning. Gemensamt bohag definieras i 6 §. Enligt bestämmelsen är möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet sambornas gemensamma bohag. Till gemensamt bohag räknas dock inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk. Enligt sambolagens förarbeten räknas till annat inre lösöre bland annat textilier, konst och prydnadsföremål, radio och TV apparater. Någon fullständig uppräkning av lösöre som ska utgöra gemensamt bohag har dock inte gjorts. Avsikten är att allt inre lösöre som normalt ingår i ett hem ska utgöra bohag. Enligt min mening kan rimligen inte whiskey anses vara lösöre som normalt ingår i ett hem och whiskyn torde således inte utgöra gemensamt bohag. Din sambo bör därför inte kunna kräva att hon ska ha hälften av whiskyn. Enligt 7 § ska till sambornas gemensamma bostad och bohag inte räknas egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål. Exempel på bohag som används för fritidsändamål är hobbyredskap, idrottsutrustningar och samlingar av föremål. Det är möjligt att whisky inte är att anse som gemensamt bohag även enligt denna bestämmelse.

Om whiskyn ändå skulle utgör gemensamt bohag?

För att gemensamt bohag ska utgöra samboegendom, och fördelas mellan samborna genom bodelning, krävs att bohaget förvärvats för gemensam användning. Om du köpte whiskyn i syfte att det var du som skulle dricka den utgör därför inte whiskyn samboegendom och ska därför inte delas mellan er genom bodelning.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare