Sambors arvsrätt och samboegendom.

Undrar hur det är ! Min sambo har köpt ett hus där vi bor gemensamt i jag betalar hyra för mig och sköter allt i hemmet och har egen inkomst ! nu undrar jag vad händer om min sambo blir sjuk eller går bort, ärver jag nått eller får jag gå därifrån utan nått, har en del möbler som jag äger vill inte gå utan mitt bohag ! Han har en dotter som är vuxen hur blir det med henne och med mig får hon allt ,får jag ta mina saker utan hennes vetskap? Han säger att jag får inget om det blir så ! kan hon kräva mig på hyra för jag har inga kvitton vad gäller . Han har inga papper skrivna så vitt jag vet , vid dödsfall av mig får mina barn rätt till mina saker och hur ska jag veta om dom får mitt !

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Enligt 3 § sambolagen så utgör bostad och bohag samboegendom om det förvärvats för gemensamt ändamål. Samboegendom är sådant som skall ingå i bodelning om samboförhållandet upplöses. Detta enligt 8 § 1 st 1 p.

Detta betyder att om ni skall gå skilda vägar skall alltså bostad och bohag som ni införskaffat gemensamt ingå i bodelningen. Huset är införskaffat för detta ändamål enligt min uppfattning.

Däremot så ärver sambor inte varandra utan det krävs ett testamente. För att du skall få ärva din sambo krävs alltså ett sådant eller att ni ingår äktenskap.

När det gäller dina möbler är frågan om de införskaffats för gemensamt bruk. Av din fråga tycker jag det låter som att de införskaffats för ditt bruk och inte för ert gemensamma bruk. Således skall inte dessa ingå i en bodelning till följd av samboförhållandets upphörande. Samma sak gäller här: Du ärver inte din sambo och han ärver inte dig.

Om du avlider så ärver din dotter all din egendom. Hon tillhör den så kallade första arvsklassen enligt 2 kap. 1§ 1st ärvdabalken. Detta innebär att då huset är införskaffat för gemensamt bruk så kommer din dotter ha rätt till halva huset. Den enda gången din dotter kommer in i bilden är om du avlider. Hon kommer alltså inte att bli samägare i huset så länge du lever utan det är först om du avlider. Således kan inte hon kräva dig på någon hyra.

Lawline RådgivareRådgivare