Samboregler vid separation

Jag och min sambo bor idag i en hyreslägenhet. Om 1 månad flyttar vi in i mitt hus som jag köpt vid sidan om och renoverat. Jag står på hela lånet och betalat allt ur egen ficka. Huset köpte jag för 1 år sedan. Vad gäller när vi flyttar in i huset? Äger hon halva huset vid separation i detta fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar kring vad som skulle kunna hända med ditt hus om en separation skulle ske, mellan dig och din sambo, efter att ni flyttat in tillsammans.

Sambolagens regler kring separation

Din fråga handlar om regler kring separation vid en samborelation. Detta regleras i sambolagen (2003:376, hädanefter SamboL).

Enligt 3 § SamboL utgör sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom om egendomen förvärvats (införskaffats) för gemensam användning.

Enligt 5 § 1 stycket 1 punkten SamboL är fast egendom (till exempel en tomt med ett hus på) som någon av samborna äger samboegendom OM byggnaden på tomten är avsedd som sambornas gemensamma hem och egendomen huvudsakligen innehas för detta ändamål.

Varför samboegendom är relevant är för att vid separation sker en bodelning (uppdelning av tillgångar) av hela samboegendomen. Enligt 8 § SamboL ska en bodelning ske om någon av samborna begär det inom 1 år efter separationen. En bodelning innebär att all egendom som räknas som samboegendom delas lika mellan samborna, alltså 50/50.

Enligt 9 § SamboL får sambor avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå. Avtalet måste vara skriftligt och undertecknas av båda sambor men sedan finns det inte fler krav för att vara giltigt än att det tydligt framgår vilken egendom som menas om man väljer att exkludera viss egendom.

Hur detta tillämpas i ditt fall

För att ditt hus ska anses vara samboegendom som skulle bli en del av separationen är det alltså två saker som blir relevanta. Om huset införskaffats för gemensam användning och om det är tänkt att vara, eller köptes för att bli, ert gemensamma hem.

Om din relation med din sambo inledes inom 1 år sedan (även om ni ej var sambos då), alltså efter du skaffat huset, kommer det inte ingå i er samboegendom då huset inte införskaffats för gemensam användning.

Om din relation med din sambo inledes för mer än ett 1 år sedan, alltså före du skaffade huset, skulle det bli upp till domstolen att avgöra (1) om huset kan anses vara införskaffat för er båda (2) om huset är avsett att vara erat gemensamma hem och (3) om huset huvudsakligen ägs för att vara erat gemensamma hem.

Slutsats

Om din relation med din sambo inledes efter att du köpte huset kommer huset fortfarande ägas helt av dig och inte ingå i någon bodelning vid en separation.

Om din relation med din sambo inledes före du köpte huset blir det en fråga om att bevisa i vilket syfte du köpte huset. I detta fall är det troligen bäst att skriva ett samboavtal. Då kan ni själva välja om ni vill exkludera huset från en eventuell bodelning eller se till att ingen av er kan begära en rättslig bodelning. Som tidigare nämnt har ett sådant avtal inte särskilt höga krav och för att hitta tips för att skriva ett är det bara att söka ”samboavtal” på nätet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare