Sambon vägrar flytta ut fast förhållandet är över.

Hej. Har sagt till ex-sambo som jag aldrig varit gift med, att han ska flytta tillbaka till sin bostad, men han vägrar flytta tillbaka då han har sin kompis och kompisens tonårsbarn i hans bostad som hyr hans bostad i andra hand utan tillstånd.

Vi separerade för några år sedan och i samband med det avskrevs ex-sambon från numera mitt hyreskontrakt och han skaffade sig ny bostad med eget hyreskontrakt. Efter något halvår flyttade hans kompis in i hans bostad och han flyttade tillbaka till min bostad. Vi har gemensamma barn i tonåren som bor i min bostad. Vi har varit sambo fram till våren 2013 och sedan dess har han fortsatt att bo i min bostad och betraktas som ex-sambo då vi inte lever intimt med varandra.

Vad ska jag göra för att få honom att flytta ut, när han vägrar? Vad händer om jag säger upp bostaden helt plötsligt vid exempelvis ett Lägenhetsbyte? Visst har ex-sambon inte rätt till mina lägenhetsnycklar i min nästa nya bostad? Men har han rätt att inneha mina lägenhetsnycklar nu i denna bostad som jag vill få ut honom ur?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Först vill jag beklaga det besvärliga läge du hamnat i.
Om ni inte skaffat lägenheten som gemensam bostad (dvs att du hade bostaden innan ni blev sambos första gången), eller om ni bodelade då samboförhållandet upphörde där vid första separationen och det bestämdes att bostaden var din eller att du hade rätt att överta den enligt Sambolagen 22 § så innebär det att bostaden inte är samboegendom (se SamboL 3 §). Detta även om ni återigen har blivit sambos. Om den inte är samboegendom så har din ex-sambo ingen rätt att mot din vilja bo där eller ha nycklar till den. I ett sådant fall kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och begära hjälp med avhysning av honom.

Om bostaden räknas som samboegendom enligt Sambolagens 3 § och ni inte avtalat bort att den ska gälla och heller inte bodelat så behöver ni göra det. Juridiskt upphör ni inte att vara sambos bara för att  ni slutar vara intima med varandra, utan ett samboförhållande upphävs av att någon gifter sig, den ene dör eller ni flyttar isär (Sambolagen 2 §). Nu vägrar din sambo flytta, men att ansöka om bodelning är ett sätt att manifestera att det har upphört ändå. Om din sambo vägrar medverka till en bodelning så kan du ansöka hos tingsrätten där ni bor om att de ska utse en bodelningsförrättare som sköter bodelningen och upprättar en bouppteckning.

Om bostaden är samboegendom men du i bodelningen anses ha bäst rätt till bostaden enligt 22 § så kan du efter det vända dig till Kronofogdemyndigheten för hjälp med avhysning. Om du säger upp lägenheten har han ingen rätt att få nycklar till din nya bostad. Observera att om lägenheten är samboegendom har du ingen rätt att säga upp den mot hans vilja så länge den betraktas som just samboegendom (se Sambolagen 23 §). Om han nu har rätt att ha nycklar beror på ovan.

Det kan vara en god ide att ta juridisk hjälp att reda ut en sådan här situation, särskilt då den pågått ett längre tag. Du kan om du önskar boka tid för rådgivning hos Familjens Jurist som är en av Lawlines sponsorer, se här.

Lawline RådgivareRådgivare