Sambolagens bestämmelser om dold samäganderätt och äganderätt till bostad

Hej.

Jag och min nya flickvän hyr det hus vi bor i idag. Nu skall jag köpa detta hus och själv betala och ta lån eftersom min flickvän inte har några pengar och har skuldsanering. Vi har gemensam hushållsekonomi idag samt att jag får stå för kostnaderna för bilar, husdjur mm. Kan min flickvän kräva rätt till ägande av huset jag nu köpt om vi skulle flytta isär? Om hon kommer på fötter igen efter skuldsanering och börjar betala till räntor och amortering samt hushållet vad innebär det ? Blir hon automatiskt ägare till 1/2 huset som jag köpt? Vad är bäst att upprätta för avtal i detta ärende då vi båda idag är överens om att huset är mitt. Men allt kan ju hända och vad skulle det innebära om vi flyttar isär.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som händer med äganderätten till en bostad ifall din flickvän bidrar ekonomiskt till köpet av denna och hur du som ensam låntagare kan stå som ensam ägare ifall ni skulle gå skilda vägar. Tolkar jag din fråga fel är du mer än välkommen att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

I ditt fall finns bestämmelser om din situation Sambolagen.

Sambolagens bestämmelser om äganderätt till bostad

Huvudregeln i Sambolagen är att den som förvärvar egendomen har äganderätten till den. Det finns dock undantag och i ditt fall är det troligt att det kan bli fråga om så kallade Dold samäganderätt. Den dolda samäganderätten innebär att om man bidragit ekonomiskt till köpet av bostaden och man förvärvat bostaden för gemensamt bruk kan den andre sambo hävda äganderätt i bostaden.

Sambolagen bestämmelser i ditt fall

Av din fråga framgår det att ni har gemensam ekonomi vilket ändå tyder på att ni ska förvärva egendomen (bostaden) för gemensamt bruk. I ditt fall är det alltså så att om din flickvän "kommer på fötter igen" och bidrar ekonomiskt till köpet av bostaden genom avbetalningar/amorteringar kan hon hävda dold samäganderätt till egendomen även om hon inte står som ägare på papper. Storleken på det ekonomiska bidraget som hon gör spelar inte någon roll utan det räcker att hon gör ett ekonomiskt bidrag för att kriteriet ska anses uppfyllt.

Om det därmed föreligger dold samäganderätt ska sådan egendom utgöra samboegendom. Med samboegendom menas sådan egendom som skall delas lika vid en eventuell framtida bodelning om ni skulle gå skilda vägar(3§ SamboL). Den dolda samäganderätten kan dock undvikas genom upprättande av ett så kallat samboavtal (9§ SamboL).

Vad du bör gör i din situation

I din situation bör du således upprätta ett Samboavtal där det framgår att bostaden inte ska ingå vid en eventuell framtida bodelning för att du som ensam låntagare ska vara säker på att få behålla äganderätten till bostaden ifall ni väljer att gå skilda vägar. Ett sådant avtal ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda sambor för att bli giltigt (9§ SamboL). Avtalet i sin tur kommer göra att bostaden inte kommer utgöra samboegendom och ska därmed inte ingå i en framtida bodelning.

Behöver du hjälp med upprättande av ett sådant Samboavtal rekommenderar jag att du tar kontakt med en av våra jurister! Du kan boka tid på du kan boka tid på https://lawline.se/boka.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor är du välkommen att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar

Alexander WahlströmRådgivare