Sambolagen om gemensamma skulder

Sambor sedan drygt år tilbaka. Men ena parten har inte flyttat sin adress ännu. Vad säger sambolagen om gemensamma skulder man tagit och där bara ena parten står på kreditkortet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Enligt 1 § sambolagen definierar sambos såhär "Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll." Det innebär att ni är sambos i sambolagens mening trots att den ena parten inte är folkbokförd där.

Sambolagen tar inte upp något som reglerar gemensamma skulder utan det enda sambolagen nämner är att vid en bodelning ska skulderna dras av från boet innan parterna tilldelas sin del av boet. En gemensam skuld ska dras av på samma sätt som andra skulder. Vem som står på kreditkortet är inte av relevans.

Om det var otydligt eller om det finns följdfrågor, tveka inte att ställa dem så ska jag försöka förtydliga!

Mvh

Mikael JonassonRådgivare