Sambolagen och särbo

Hej! Jag har en moster som är svårt sjuk. Hon har en särbo som hävdar att sambolagen gäller dom oxå. Och att han går före bröstarvinge. hon har ett barn och dom har inga barn). Det enligt sambolagen från 2003. Som jag har kunnat läsa mig fram så gäller inte sambolagen för särbos.. Eller har det kommit någon ny lag för särbos?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Samboförhållanden regleras i sambolagen, den hittar du https://lagen.nu/2003:376#P2S1

För att din mosters och mannens(särbon)förhållande ska klassas som sambo så måste de stadigvarande bo tillsammans(1§).

Även om de tidigare har bott tillsammans så upphörde samboförhållandet när de flyttade isär(2§). Av vad som framgår, bor de inte tillsammans och mannen har därför ingen rätt i egenskap av sambo, till din mosters egendom.

Jag kan tillägga att även om de vore sambo så skulle hans rätt begränsas till samboegendomen. Den omfattar bara den gemensamma bostaden, om den köpts för gemensam användning, samt bohag(inre lösöre)till hemmet exempelvis möbler(3, 6§). Dock ingår aldrig en bil, båt eller kontanter eftersom det inte är inre lösöre för det gemensamma hemmet.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tveka inte att kontakta oss igen!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare