Samboförhållande? - inte samma folkbokföringsadress, bodelning

Hej

Jag undrar (inför en eventuell bouppdelning) om jag och min ex-sambo räknades som sambos då jag inte var skriven på vår gemensamma adress. Min post gick alltså till annan adress. Har jag ändå rätt till bouppdelning?

Vänliga hälsningar, Anna

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Jag utläser ur din fråga att du undrar om ni omfattas av det som i sambolagen avses med sambos och därför av sambolagens bestämmelser om bland annat bodelning. Sambolagen finner du (https://lagen.nu/2003:376).

I 1 § sambolagen definieras vad som i lagens mening avses med sambos, (se https://lagen.nu/2003:376#P1S1). I paragrafen framgår det att för att räknas som sambos juridiskt så ska ni stadigvarande ha bott tillsammans i ett parförhållande, dvs. ett kärleksförhållande, och ni ska ha haft ett gemensamt hushåll.

Bedömningen om ni uppfyller kriteriet för att stadigvarande ha bott tillsammans sker utifrån hur länge ni bott tillsammans, (där ett riktmärke brukar vara 6 månader för att anses som att man stadigvarande ha bott tillsammans), om någon av er haft en annan bostad under tiden och hur denna nyttjats (kan tyda på att ni inte varit sambos) och om ni haft gemensamma konton eller om andra liknande omständigheter som tyder på att ni stadigvarande bott tillsammans.  Alla omständigheter sammanvägs i en bedömning om ni stadigvarande bott tillsammans. Jag vet för lite om just ert förhållande för att uttala mig i de enskilda fallet och ger därför exempel på kriterier som används i bedömningen så kan ni själva avgöra om kriterierna stämmer in på ert förhållande.

Med gemensamt hushåll avses i lagens mening att ni samarbetat om vardagliga sysslor och att ni har haft någon form av ekonomiskt samarbete kring utgifter rörande hem och hushåll.

Rörande folkbokföringsadressen som du tänkte på, så om ni haft samma folkbokföringsadress så hade det endast fungerat som en presumtion för att ett samboförhållande förelegat, alltså om ni hade varit folkbokförda på samma adress så hade man "automatiskt" sett er som sambos. Att du inte varit folkbokförd på samma adress har ingen avgörande betydelse för om ni i lagens mening ska anses som sambos, utan ni kan på andra sätt uppfylla kriterierna för att stadigvarande ha bott tillsammans (se det jag beskrivit ovan).

Jag utgår nu i mitt fortsatta svar från att ni uppfyller kriterierna för att stadigvarande ha bott tillsammans i ett parförhållande med ett gemensamt hushåll och därmed är att betraktas som sambos i lagens mening och därför omfattas av bodelningsreglerna i sambolagen.

Bestämmelser om bodelning finns i sambolagen 8 § (se https://lagen.nu/2003:376#P8S1). 8 § säger att om någon av parterna begär bodelning, så ska bodelning ske och då ska samboegendomen fördelas mellan parterna. För att bodelning ska aktualiseras i ett samboförhållande krävs alltså att någon av er begär att er samboegendom ska fördelas mellan er genom bodelning. Begäran om bodelning ska ske inom ett år från det att samboförhållandet upphörde.

Jag vill också kort tillägga att om någon av er vill påstå att ni inte var att betrakta som sambor i lagens mening så måste den personen  visa att det finns omständigheter som gör att ni inte uppfyller kriterierna för att tidigare varit sambos som jag beskrivit ovan.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare