FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/12/2022

Samboegendom som säljs innan bodelning

Om min sambo har köpt ett hus och betalat allt från sina egna pengar för att vi ska kunna bo tillsammans i det, får han sälja det medans jag ansöker om bodelning efter seperation? Jag har bott tillsammans i över 10 år och jag har fått svar från tingsrätten att en bodelningsförrättare kommer att hjälpa oss göra ett beslut om bodelningen. Men han planerar att sälja huset innan bodelningen har skett eftersom bara hans namn står på huset. Får han göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din sambo har köpt bostaden under ert förhållande och att du undrar huruvida din sambo har rätt att sälja den innan bodelning. Regler om bodelning m.m. för sambor finns i Sambolagen (SamboL).

Hur upphör ett samboförhållande?

Ett samboförhållande kan bl.a. upphöra genom att samborna flyttar isär eller genom att en sambo ansöker om förordnande av en bodelningsförrättare (SamboL 2 §). Jag tolkar det därför som att ert samboförhållande i juridisk mening har upphört. När ett samboförhållande upphör ska, om någon av parterna begär det, en bodelning göras (SamboL 8 §). Vid en bodelning ska all samboegendom delas lika mellan parterna, om det inte finns ett samboavtal som anger något annat (SamboL 9 §). Av din fråga framgår dock inte att ni skrivit något samboavtal, och därmed ska all samboegendom delas lika mellan er.

Vad utgör samboegendom?

Det är sambors gemensamma bostad och bohag som utgör samboegendom, under förutsättning att det har förvärvats för gemensamt bruk (SamboL 3 §). Detta innebär att huset utgör samboegendom om avsikten vid köpet var att ni skulle bo där tillsammans (SamboL 5 § 1 st. p. 1).

Vad gäller i detta fall?

Det spelar ingen roll vem av er som har betalat för bostaden, utan det som är avgörande är om bostaden förvärvats för att användas av er båda gemensamt. En bostad som köpts av ena parten innan ett förhållande inleds ingår alltså i regel inte i bodelningen.

I detta fall tolkar jag det dock som att din sambo har köpt bostaden under ert förhållande med avsikten att ni båda ska bo där tillsammans, varför bostaden utgör samboegendom och värdet av den ska således ingå i en eventuell bodelning. Vid bodelningen är det den som behöver bostaden mest som får den, och den avräknas sedan på dennes ”lott” (SamboL 16 § 2 st.).

I SamboL 23 § 1 st. p. 1 framgår att en sambo inte får avhända sig en bostad som utgör samboegendom utan den andra sambons samtycke. För att under tiden mellan samboförhållandets upplösning och fram till bodelningen säkra den egendom som kan bli föremål för bodelning, finns i SamboL 11 § en bestämmelse om redovisningsplikt. Bestämmelsen innebär att varje sambo är skyldig att redovisa för sin samboegendom, dvs. bl.a. den gemensamma bostaden, tills det att bodelningen görs. Om egendom som ska ingå i bodelningen säljs efter förhållandets upplösning övergår rätten till delning på den köpeskilling som trätt i egendomens ställe (NJA 2003 s. 650).

Sammanfattning

Som framgår ovan ska alltså bostaden ingå i en eventuell bodelning mellan er båda, förutsatt att den är köpt för gemensamt bruk. Om din sambon ändå skulle välja att sälja bostaden finns det mellan samboförhållandets upplösning och bodelningen en redovisningsplikt.

Om du önskar hjälp av en jurist vill vi på Lawline gärna hjälpa dig, information om pris och tidsbokning finner du i sådant fall här.

Med vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare