Samboegendom och samboavtal

Vad gäller för sambo. Sonen flyttar snart. Köpt insatslägenhet. Står på kontraktet. Köpt möbler till den nya lgh. Vad gäller om hans flickvän skriver sig på samma adress? Jag känner att han bör kanske skriva ngt avtal mellan sig o flickvännen. Många säger att man bör se upp....sambolagen är snarlik att vara gifta....mao skulle hon kunna kräva hälften av vad sonen äger? Någon kommenterade "efter 5 dgr med hennes namn på dörren så har hon rätt till hälften". Kan detta vara korrekt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inte några bestämmelser i Sambolagen (SamboL) som säger att en sambo har rätt till hälften av den andres egendom efter ett visst antal dagars boende ihop. Det som händer om din sons flickvän flyttar till hans lägenhet är att de blir sambor i SamboL:s mening, se 1§ SamboL. Detta innebär i sin tur att vid en eventuell framtida bodelning ska all deras s.k. samboegendom delas lika om de inte avtalat om annat. Med samboegendom menas enligt 3§ SamboL sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning. Det är alltså här två saker som är viktiga. För det första är det endast bostad och bohag som kan komma att delas vid en bodelning, er sons sambo kan alltså aldrig få rätt till t.ex. hans bil eller pengar som han har på banken. För det andra kan endast sådan egendom som förvärvats för gemensamt bruk komma att bli samboegendom. Om er son inte köpt den nya lägenheten och möblerna med avsikt att bo där tillsammans med sin flickvän blir dessa alltså inte samboegendom. Det kan dock naturligtvis komma att bli svårt att i framtiden visa exakt vilka avsikter er son hade då han skaffade lägenheten, särskilt om hans flickvän skulle komma att flytta in nära inpå köpet. För att undvika oklarheter kan det därför vara bra att skriva ett s.k. samboavtal där det görs klart vad som inte ska ingå i det gemensamma boet. Behöver er son hjälp med att upprätta ett sådant avtal rekommenderar jag att han vänder sig till någon av de specialiserade jurister som Lawline samarbetar med. Han kan boka en tid via http://lawline.se/boka.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Tom SundinRådgivare