Samboegendom m.m.

Hej, min dotter genomgår en separation och det har blivit tjafs angående en bil som sambon stått som ägare på men varit min dotters. De har skrivit ett avtal mellan sig att hon ska få bilen vid en separation. Nu hävdar han att bilen är hans och att hon ska lämna tillbaka den. Han har dessutom skrivit över bilen på sin mor. Vad gäller ? Mvh Jenny

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Inledningsvis bör anmärkas att en bil inte utgör samboegendom. Med andra ord behövs inget avtal om att din dotter ska få behålla bilen efter en separation. Att ett avtal skrivits med den innebörden indikerar dock att parterna verkligen avsett att så ska bli fallet (notera också att om din dotter ägde bilen redan innan paret träffades blir den inte heller samboegendom just av den anledningen). Det sagda anses följa av 3 och 6 §§ SamboL.

Förutsatt att din dotter "äger bilen" i bemärkelsen att hon betalat hela bilen själv och inte gett bort den som gåva el dyl, är hon alltjämt att anse som ägare i förhållande till sitt ex. Vem bilen är skriven på saknar i detta sammanhang självständig betydelse.

Att bilen inte är skriven på din dotter medför dock att din dotter kan få svårt att bevisa att bilen är hennes, förutsatt att hon inte genom kvitta/kontoutdrag eller på annat sätt kan visa att bilen är hennes.

Om din dotter inte får tillbaka bilen kan hon antingen vända sig till kronofogdemyndigheten och begära särskild handräckning, eller vända sig (direkt) till tingsrätten.

Behöver du vidare rådgivning för att skriva ett brev till motparten/stämma motparten rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Lawline RådgivareRådgivare