Samboegendom

Jag har varit sambo i 5 år. Vi har bott och jobbat utomlands under dessa 5 åren och jag har betalt alla levnadskostnader som hyror,elkostnader,mat,resor m.m. Min sambo har inte betalt några kostnader under dessa 5 åren. Min sambo har betalt under dessa 5 åren på sitt hus i sverige med sin inkomst, detta hus ägde hon innan vi träffades. Nu har vi separerat och min fråga är om jag kan få ta del i hennes hus. Vi är svenska medborgare.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 8 § Sambolagen https://lagen.nu/2003:376 när ett samboförhållande upphör ska samboegendomen fördelas mellan samborna om någon av dem begär det. Enligt 3 § utgörs samboegendomen av sambornas gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning. Enligt 5 § avses med samborna gemensamma bostad, bostad som är avsedd som sambornas gemensamma hem och att bostaden innehas huvudsakligen för detta ändamål.

Jag har förstått dig som att din sambos hus i Sverige inte har utgjort ert gemensamma hem och detta innebär alltså att huset inte utgör samboegendom och är således inte något som ska delas vid en eventuell bodelning.

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare