Sambodelning av hus då en betalat mer vid inköp

Hej! Vad gäller om ett sambopar flyttar isär, det finns en traktor som en av parterna står som ägare på samt samma part har betalt den. Ingår den i fastigheten (finns med på deklarationen) eller tillhör den den enskilde parten? Vad gäller med bilar, det finns två bilar som står på en part, ett hypotekslån (inget specifikt billån)? MVH J

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När ett sambopar flyttar isär ska en sambodelning i enlighet med sambolagen genomföras. Detta innebär att samboparets gemensamma bostad och bohag ska delas lika dem emellan. Med bohag menas möbler, hushållsmaskiner och liknande. Traktor och bilar är inte samboegendom och behöver inte delas vid sambodelningen.

När det gäller hypotekslånet framgår det inte av din fråga vilken egendom som är ställd som säkerhet för detta. I korthet gäller följande för skulder vid sambodelning. Innan man räknar ihop den gemensamma samboegendomens värde ska ett belopp motsvarande varje sambos skulder dras från dennes del i samboegendomen. Men om skulden är förenad med förmånsrätt i egendom som inte utgör samboegendom (t.ex. om det är bilen som står som säkerhet för lånet) gäller detta bara om sambons övriga egendom inte räcker till för att betala lånet. Är det däremot fastigheten som står som säkerhet för lånet ska det lånade beloppet dras av mot den sambo som står för lånets samboegendom.

Hoppas att mitt svar har varit till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare