Sambobostad - Bodelning

Hej!

Jag och min pojkvän har bott i min lägenhet i drygt två år. Han har en egen bostadsrätt som han hyr ut i andrahand sedan i somras, men fortfarande är folkbokförd på. Jag står ensam på mitt kontrakt och har även en dotter med min ex-man som bor hos mig halva tiden men är folkbokförd hos pappan eftersom vi bodde på den adressen innan skilsmässan.

Om jag och min pojkvän gör slut, har han då rätt till halva min lägenhet trots att han har en egen bostadsrätt? Isf, hur ändrar jag detta? Känns ju lite märkligt om han skulle ha rätt till 1,5 bostadsrätt bara för att han bor här när han inte betalat insats för min bostadsrätt.

Mvh

Lisa

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga!

Lagen som blir aktuell i det här fallet är sambolagen(SamL).

Om förhållandet mellan er skulle ta slut är det ni ska dela på samboegendom, se 8 § SamL. Samboegendom är den gemensamma bostaden mellan er och gemensamt bohag(möbler osv.), om dessa har köpts för gemensamt bruk, enligt 3 § SamL. Din lägenhet hade du innan ert förhållande enligt den information du har lämnat, och ska således enligt den regeln inte räknas som gemensam bostad. Men.

Eftersom att ni båda två bor i din bostad och jag utgår ifrån att ni använder den som ert huvudsakliga hem, så blir din lägenhet ändå att ses som gemensam bostad och ska ingå i samboegendom 5 § p. 3 SamL.

Om er samborelation tar slut och någon av er begär bodelning så ska först era andelar räknas ut, alltså vad det är ni har som är samboegendom. Sedan dras era skulder av från den summan om de hör till samboegendomen, exempelvis ett lån till köp av bostadsrätt. Efter det läggs bådas summor ihop, adderas och sedan delas på två. Allt enligt 12-14 §§ SamL. Då får ni med andra ord hälften var. Det innebär att din bostad ska räknas med i den här processen, och på sätt kan din sambo få rätt till halva bostadens värde.

Dock ska den som har bäst behov utav bostaden ha rätt till den 16 § SamL. Eftersom att det är din från början och du har ett barn, är det mest sannolikt att den fortsätter vara din. Det betyder ju däremot att din sambo fortfarande ska ha lika stor andel av ert sammanlagda belopp, och du kan bli tvungen att ersätta honom med pengar 17 § SamL.

Men för att kringgå det här kan jag ge dig ett råd jag starkt rekommenderar. Det finns möjlighet att skriva ett samboavtal, som då kan reglera att din bostad inte ska räknas som samboegendom. Se 9 § SamL. Skulle ni gå isär utan att ha upprättat ett samboavtal, råder jag er att i sådana fall upprätta ett bodelningsavtal som då säger vad som ska tilldelas vem. Genom det kan inte någon av er komma i efterhand med krav och liknande.

Så mitt råd till dig är att skriva ett samboavtal där ni bestämmer att bostaden inte ska klassas som samboegendom. Det kan du enkelt upprätta via vår tjänst här på Lawline, tryck HÄR för att komma dit. Om ni skulle flytta isär, rekommenderar jag er att skriva ett bodelningsavtal mellan er så att ni har på det klara vad som tillhör vem och liknande, det kan du göra HÄR.

Jag hoppas att mitt svar gav dig klarhet i frågan. Har du några funderingar är du mer än välkommen att skriva här under!

Vänligen,

Moa BodinRådgivare