Samboavtal och samäganderättsavtal - procentuella ägandeförhållanden

Hej! Jag och min sambo ska köpa ett hus för 1 800 000. Jag kommer att betala 180 000 i kontantinsats. Han har inga pengar att lägga in i bostaden, men vi kommer båda stå på det övriga lånet. Jag har förstått det som att man antingen kan ha olika ägande i bostaden (t.ex. äga 60% och 40% var) och upprätta ett samboavatal och avtala bort att bostaden ska delas lika om förhållandet upphör eller skriva ett skuldebrev. Gäller samboavtalet bara om förhållandet upphör? Om vi säljer bostaden och köper en ny får jag med mig mina 60% ändå? Sen undrar jag också hur skuldebrevet fungerar. Om han t.ex. skulle hamna hos Kronofogden och de skulle behöva sälja vår gemensamma bostad. Skulle jag få ut min del plus den summa som står i skuldebrevet först i så fall eller skulle de ta ut den skuld de vill driva in först? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Ett samboavtal som innebär olika procentuella äganden i en fastighet är fullt möjligt enligt sambolagen, se https://lagen.nu/2003:376 . Enligt 9 § SamboL innebär detta att samboavtal slår ut samtliga regler om bodelningen vi upphörandet av ett samboförhållande.

Vad som står i samboavtalet kommer vara helt avgörande om ni sedan säljer bostaden och inköper ett nytt. Ett tips är att upprätta ett nytt samboavtal i en sådan situation.

Ett annat tips är att samtidigt upprätta ett samäganderättsavtal i enlighet med lag om samäganderätt 1 §, se https://lagen.nu/1904:48_s.1 där ni kommer överens om ägandeförhållandena er emellan. I detta avtal bör ni också lägga till att enbart du eller att bådas samtycke krävs för försäljning av fastigheten, se 6 § lag om samäganderätt. Detta för att försöka förhindra att fastigheten tas i anspråk av kronofogemyndigheten för utmätning enligt UB 8:8, se https://lagen.nu/1981:774 .

Jag hoppas detta besvarar dina frågor.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare