FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/03/2017

Samboavtal bostadsrätt

Min dotter o sambo bor i en nyinköpt bostadsrätt. Mn dotter kunde betala 1 miljon kontant och resterande 2 miljoner tog de upp i ett gemensamt lån. Kontantinsatsen är min dotters enskilda egendom enligt avtal. Dvs min dotter äger 2/3 av lägenheten

OM de separerar, så äger ju min dotter 2/3. Jag har hört att hon då även är ansvarig för 2/3 av lånen. Trots att hon o sambon i princip "tagit lån på 1 miljon var" trots att lånet är gemensamt. Dvs min dotter måste betala av 2/3 av 2 miljoner och sambon bara 1/3 av 2 miljoner.

Stämmer detta? Om det stämmer, hur formulerar men ett avtal som gör att min dotter bara blir ansvarig för 1/2 av lånet på 2 miljoner?

Lawline svarar

Hej!

Utifrån att de tagit upp gemensamt lån för lägenheten tolkar jag förutsättningarna så att köpekontraktet för lägenheten kan ha fördelningen 50/50, men att din dotter har betalat mer. Kommentera gärna i frågan om jag har uppfattat det fel. Utifrån hur jag uppfattar det spelar det ingen roll, utifrån sambolagens regler, hur stor ägarandel respektive sambo har gått in med, vid separation. Om lägenheten köpts för gemensamt bruk och som stadigvarande bostad (alltså inte till exempel fritidshus), så kan det bli så illa att fördelningen vid bodelning ändå blir hälften/hälften, även om det i praktiken är så att hon betalat för större andel av lägenheten.

Om din dotter står som hälftenägare (kontrakt och medlemsskap i BRF), enligt hur jag uppfattat det, så föreslår jag ett samboavtal och revers. En revers skrivs på 50 procent av din dotters kontantinsats, samt att de avtalar om att sambolagen inte ska gälla vid bodelning (samboavtal). Då är sambon skyldig att återbetala 500 000 kr, vid eventuell separation.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare