Sambo vägrar att flytta ut

Jag ägde huset innan min sambo flyttade in. Vi ska nu separera men han vill inte flytta (helst inte separera alls). Vad har han för rätt att bo kvar? Måste jag på ngt sätt "säga upp" hans boende hos mig? Måste jag ge honom ngn speciell tid för att flytta ut? Vilka regler har jag att förhålla mig till? Just nu har vi gemensam ekonomi. Vi har en dotter på 15 mån.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om samboförhållanden hittar du i Sambolagen.

Samboegendom

Om du och din sambo gemensamt hade köpt bostaden i syfte att det skulle vara ert gemensamma hem skulle den ha utgjort samboegendom och ha ingått i en bodelning, Sambolagen 5 § och 8 §. Det skulle innebära att du och din sambo skulle ha lika stor rätt till bostaden. Eftersom att du ägde bostaden innan ni inledde samboförhållandet är den din egna egendom och alltså inte samboegendom. Du har alltså rätt till bostaden och rätt att begära att din sambo flyttar ut.

Undantag

Det finns ett undantag till detta vilket gör det möjligt för en sambo att i vissa fall överta rätten till bostaden även om den inte utgör samboegendom. Detta undantag gäller dock endast bostads- och hyresrätter, och jag tolkar det som att det i ditt fall rör sig om en villa vilket innebär att undantaget inte är tillämpligt, jfr. Sambolagen 22 §.

Hur du kan gå tillväga

Jag tolkar det som att din sambo vägrar att flytta ut. Eftersom att du äger huset blir du att betrakta som hyresvärd och din sambo som hyresgäst. Detta innebär att den vanliga uppsägningstiden på tre månader gäller (om inget annat avtalats mellan er), Jordabalken (JB) 12 kap. 4 §. Detta skydd finns till för att en sambo inte ska kunna bli “utslängd” över en natt, för att denne ska få tid att hitta ett nytt boende. Uppsägningen ska vara skriftlig och delges din sambo, JB 12 kap. 8 §.

Om din sambo trots detta inte flyttar kan du ansöka om avhysning hos Kronofogden. Du hittar mer information om detta på Kronofogdens hemsida, se här.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare