Sambo och folkbokförda på olika adresser

Jag och min pojkvän bor ihop, men jag är inte folkbokförd på vår bostadsadress pga studier på annan ort. Bostadsrätten vi bor i är min pojkväns då han köpte denna innan jag flyttade in, men sedan 1 år tillbaks har vi gemensam ekonomi och delar på alla utgifter ink. bostadslån m.m. Jag vet att jag står mig slätt om vi skulle separera i dagsläget och undrar om vi kan skiva något typ avtal så att jag ändå har rätt till halva bohaget (som jag varit med och betalat för) trots att vi inte är sambo enligt lag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Enligt 1 § sambolagen spelar det ingen roll var du är folkbokförd om du och din pojkvän bor tillsammans och delar kostnader i hemmet.

Vid en bodelning skulle endast samboegendom omfattas. Med samboegendom menas sambornas gemensamma bostad och bohag som skaffats för att användas gemensamt. Egendom som du skaffat innan omfattas inte. Det innebär att om du flyttar in i din pojkväns bostad som han haft sedan tidigare, ska denna bostad inte bli föremål för bodelning när samboförhållandet upphör vid separation eller dödsfall.

Du kan skriva ett samboavtal med din pojkvän och avtala om att bodelning inte ska ske vid en eventuell separation eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Samboavtalet ska vara skriftligt och vara undertecknat av er båda. Avtalet behöver ej bevittnas, men det kan ändå vara en fördel att bevittna för att undvika framtida diskussioner. Det är även viktigt att ni upprättar två likadana exemplar och att vardera sambon får varsitt exemplar.

Det bör nämnas att du kan överta din pojkväns bostadsrätt om det kan anses skäligt, genom den så kallade övertagaderegeln, och detta kan inte avtalas bort med hjälp av ett samboavtal. Oftast gäller det om det finns barn, men även om det finns synnerliga skäl för ett övertagande.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare