Samäganderätt i fastighet - får man sälja?

Min mans pappa dog år 1999. Han och min mans mor var gifta och har tre gemensamma barn, inga särkullbarn. De ägde ett hus som deras mor har bott i tills nu då hon flyttat till ett äldreboende. Hon vill nu sälja huset till min man och mig men en syster vill inte det, utan har nu sagt till deras mor att hon inte får sälja. Systern säger att hon äger en sjättedel av huset och kan bestämma att mamman ej får sälja och tänker gå till domstol om hon säljer huset. Hur går man vidare på rätt sätt? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När två eller fler personer gemensamt äger en fastighet är samäganderättslagen tillämplig. Enligt huvudregeln måste samtliga delägare samtycka till en försäljning av fastigheten.

Det finns däremot inget som hindrar din mans mamma från att sälja sin andel till er. Ni förvärvar då 5/6 delar av fastigheten, och din svägerska äger fortfarande 1/6 av fastigheten. Ni kan hänvisa till att detta framgår motsatsvis av 2 § samäganderättslagen. Där står det nämligen att samtliga delägares samtycke fordras för förfogande över det samfällda godset ”i dess helhet”, det vill säga var och en förfogar över sin andel.

En annan fråga är om ni är villiga att äga fastigheten gemensamt med din svägerska.

Hoppas att ni kan hitta en lösning som alla är nöjda med!

Vill du ha mer hjälp eller vägledning är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare