Säljare okontaktbar efter upptäckt fel i fastighet

Hej! Köpte hus i september 2017. Huset är från 1941 men fullt renoverad! Kommunal avlopp och vatten i huset men enskilt avlopp i stugan som är inte registrerad hos kommun! Säljaren svarar inte alls och nu måste vi vända till privata företag för slamtömning (och de är dyrt) för att det började att rinna ut i tomten! Vet inte vad ska jag göra vidare! Hjälp!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Mycket tyder på att denna situation i juridisk mening är att klassificeras som fel i fastighet, som regleras i jordabalkens (JB) 4 kapitel. Om huset inte stämmer överens med vad som framgår av avtalet eller om det annars avviker från vad du som köpare kunnat förutsätta är fastigheten behäftad med fel som säljaren ansvarar för (4 kap. 19 § 1 stycket JB). Detta förutsätter dock att du som köpare har uppfyllt din undersökningsplikt (4 kap. 19 § 2 st JB).

Vad kan du göra?

Mitt råd till dig är att:

1. Återigen försöka kontakta säljaren för att komma fram till en lösning,

alternativt

2. Kontakta Lawlines juristbyrå för att rättsligt gå vidare med ärendet.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare