Säljare hade tecknat för huset betungande avtal - möjlighet till ersättning för köpare?

Hej

Vi köpte vårt hus i våras och har bott där sen maj. I juli började grannen lägga grunden för ett attefallshus mindre än 4,5 meter från vårt hus. Vi blev helt ställda och förra ägaren har inte nämnt detta alls för oss när vi köpte huset.

Var över hos grannen och de visade upp bygglovet där tidigare ägarna till vårt hus gett sitt medgivande att det får byggas närmare än 4.5 m från oss. Så de har alla papper godkända.

Kontaktat mäklaren som inte visste om detta.

Bygget kommer påverka oss och värdet på vårt hus.

Kan vi bestrida detta mot förra ägarna, då de måste meddela en sådan sak när vi köpte huset? Hur går man i så fall tillväga? Går det att kräva kompensation ekonomiskt från dem?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Vid köp av hus gäller jordabalken. Om huset är betungat av ett avtal som inskränker dess värde så är detta ett fel enligt 4 kap. 17 § och för detta kan ni har rätt till prisavdrag som motsvarar värdeminskningen som detta medför. Om det är av väsentlig betydelse för er, kan ni även ha möjlighet att häva köpet. Detta innebär om det finns någon väsentlig anledning för er att inte vilja ta prisavdrag istället för hävning, t.ex. om ni planerat något specifikt och viktigt för den delen av er tomt som inskränks.

Ni kan alltså kräva dessa åtgärder genom att skriva till hussäljaren. Om denne inte vill ta ansvar för felet och ni anser att ni bör bli ersatta, kan ni lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Inför detta kan det vara en god idé att söka juridisk hjälp hos vår juristbyrå. Mer info om detta här.

Hoppas att det besvarar er fråga, tveka inte att höra av er igen nästa gång juridiken krånglar! Prova gärna vår expressrådgivning för extra snabbt svar.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare