Säga upp förhandsavtal pga försening

Har jag möjlighet att säga upp mitt förhandsavtal gällande nybyggnation av bostadsrätt?

Enligt Förhandsavtal tecknat 2016-06-26:

Under rubriken:

Tillträdesdag

Beräknad tidpunkt för upplåtelse: 2018-01-31

Beräknad tidpunkt för inflyttning: 2018

---------------------------------------------------------------------------

I ett mail skickat 2017-12-20 med titeln Vi önskar er en God Jul

(min lägenhet är i hus 3): (obs att man nu inte säger upplåtelse eller inflyttning)

"Tidplan

Vi kan nu precisera era tillträden lite, preliminärt gäller:

Hus 1 & 2: Tillträde under kvartal 4 2018

Hus 3 & 4: Tillträde under kvartal 1 2019

Hus 5 & 6: Tillträde under kvartal 2 2019

Observera att tidsangivelsen är preliminär och kan komma att ändras längre fram."

Efter infomöte i maj 2018 går ett mail ut med infon som presenterats på mötet.

"Signering av upplåtelseavtal under juni 2018

§ Fakturering av handpenning:

• Hus 1 och 2 – juni

• Hus 3 och 4 – september

• Hus 5 och 6 - november"

I upplåtelseavtalet som erhålls i juni, står det under rubriken Tillträdesdag: "Preliminärt tillträde Februari 2019. Definitiv tillträdesdag meddelas 3 månader innan tillträde."

Dvs tillträdet kan bli precis när som helst, med 3 mån varsel!

Påminnelse har kommit 2 juli tom att signera upplåtelseavtal, men ingen deadline. jag har inte signerat upplåtelseavtalet.

Jag har köpt nyproducerad lägenhet förut, men då fick jag ett definitivt tillträdesdatum ett halvår innan, samtidigt som jag skriv på upplåtelseavtalet.

Lawline svarar

Ett förhandsavtal är bindande och får som huvudregel inte sägas upp av förhandstecknaren (5 kap. 1 § bostadsrättslagen). Det finns undantag från huvudregeln. Du får genast frånträda avtalet om upplåtelsen genom försummelse av föreningen inte sker inom skälig tid efter den beräknade tidpunkten för upplåtelsen (5 kap. 8 §).

Förseningen måste bero på en omständighet som går att hänföra till föreningen. Om förseningen beror på något utanför föreningens kontroll, kan varken du eller föreningen klandras för förseningen. I en sådan situation är undantaget inte tillämpligt.

Förseningen ska medföra att upplåtelse inte sker inom skälig tid i förhållande till den ursprungliga tidsangivelsen i förhandsavtalet. "Skälig tid" är inte närmare preciserat förutom att man som förhandstecknare inte ska tåla en alltför stor avvikelse från avtalad tidpunkt. Stockholms tingsrätt avgjorde nyligen ett liknande mål där upplåtelseavtal skulle tecknas 3 månader innan beräknat tillträde. Upplåtelse och tillträdet försenades med tio veckor. Tingsrätten ansåg att tio veckors försening inte var skälig och att avtalet därför kunde sägas upp omedelbart (Stockholms tingsrätt den 21 juni i mål nr T 1893-18).

Av förarbetena till lagen framgår att upplåtelse bör komma till stånd i nära anslutning till den i avtalet beräknande tidpunkten för tillträdet. Detta får tolkas som så att, om tillträde inte sker i februari 2019, tidsspannet mellan upplåtelsen och tillträdet kan bli oskäligt stort.

Inga definitiva slutsatser bör dras av tingsrättens dom eftersom uttalandena varken är bindande eller vägledande (måste prövas av högre instans). Varken lag eller dess förarbeten är tydligt i detta hänseende. Jag förstår det som att upplåtelse och tillträde har försenats med ca 6 månader. Det skulle kunna utgöra en sådan försening som en förhandstecknare inte bör tåla, men det beror som sagt mycket på vad förseningen beror på och om förseningen går att lägga föreningen till last.

Om förseningen kan hänföras till föreningen så har du goda möjligheter att säga upp förhandsavtalet omedelbart, framförallt om vi ska utgå från tingsrättens senaste avgörande. Dessutom kommer tidsspannet blir för stort mellan upplåtelse och tillträde om den beräknande tiden flyttas fram till efter februari. En risk du ska ha i åtanke är att du inte har sagt upp avtalet än. Du kunde ha gjort det redan vid tidpunkten för föreningens mail då den meddelade om förseningen. Att du har väntat fram till nu kan objektivt sätt tyda på att du inte har lidit någon skada av förseningen.

Jag rekommenderar att du säger upp avtalet. Du har goda chanser, framförallt om ytterligare förseningar är att vänta. Tänk bara på att du måste inleda domstolsförfarande för att få tillbaka dina hittills gjorda betalningar till föreningen i det fall föreningen motsätter sig uppsägningen. Vi hjälper dig gärna med uppsägning och eventuellt domstolsförfarande. Hör av dig så kan vi precisera pris och uppdrag, soroosh.parsa@lawline.se

/Soroosh Parsa

Soroosh ParsaRådgivare