Rökförbud i hyreskontrakt

Hej! Jag och min sambo ska flytta till en lägenhet med rökförbud i hyreskontraktet. Jag läser att hyresvärden enligt lag inte kan förbjuda rökning på balkong för hyresgästen. Dock om detta står i kontraktet så kan det vara skäl till uppsägning om hyresgästen ändå röker på sin balkong. Kan jag be min nya hyresvärd att ta bort punkten om rökförbud i kontraktet innan jag skriver under? Kontraktet är nytt och ännu inte signerat, kan jag få rätt i att få ett nytt kontrakt utan rökförbud eller kan hyresvärden då neka mig att få kontraktet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan givetvis prata med din hyresvärd och framföra din önskan om att rökförbudet inte ska finnas med i kontraktet. Hyresvärden har dock rätt att neka din förfrågan och stå fast vid kontraktet. Nedan kommer jag att redogöra för vad som gäller i ett sådant fall.

Om rökförbud i lagen

I 12 kap. jordabalken (JB) finns regler om hyra. Enligt 12 kap. 25 § JB får en hyresgäst inte utsätta sina grannar för störningar som kan vara ”skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö på ett sätt som inte skäligen bör tålas”. Rökning är dock, enligt bl.a. mål ÖH 9814-11, något som (normalt sett) skäligen bör tålas av grannar. Precis som du säger finns det alltså inget i lagen som säger att man inte får röka i sin lägenhet eller på balkongen.

Om kontrakt innehållande rökförbud

Du skriver i frågan att hyresvärden vill upprätta ett kontrakt med en klausul om rökförbud. Det finns ett fall där hyresnämnden i Göteborg har prövat huruvida rökning är tillåtet trots att rökförbud står med i kontraktet. Hyresnämnden konstaterade att rökning i normal omfattning inne i en lägenhet i flertalet fall får anses tillåtet, även om det finns ett förbud mot rökning intaget i hyreskontraktet.

Rökförbud har dock aldrig prövats i högre rätt och det finns därför ingen vägledande praxis på området. På grund av detta kan rättsläget på området i nuläget sägas vara något oklart.

Rekommendation

Jag rekommenderar att ni har en dialog med hyresvärden där ni kanske kan nå någon slags kompromiss. Jag misstänker dock att hyresvärden kommer att stå fast vid sitt kontrakt. Det är oklart om det kommer vara möjligt för hyresvärden att sanktionera er om ni skulle bryta mot kontraktet, då rökförbud i hyreskontrakt aldrig har prövats i högre rätt än hyresnämnden.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på dina frågor, och om du skulle undra över något mer är du såklart välkommen att skicka in en fråga till oss igen. Om du önskar hjälp av en jurist vill vi på Lawline gärna hjälpa dig, information om pris och tidsbokning finner du i sådant fall här.

Med vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare