Riskerar jag att förlora min hyresrätt?

Hej. Min dotter och hennes 3 årige son bor hos mig. Jag betalar hyra och el för lägenheten. Jag vistas inte där så ofta kan min dotter eller jag bli vräkt för det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer inledningsvis att nämna några bestämmelser som skulle kunna vara av intresse för dig och sedan gå in på hur jag utifrån din fråga har tolkat hur din situation ser ut.

Regler om hyresrätt hittar du i jordabalkens 12e kapitel.

Andrahandsuthyrning och överlåtelse av hyresrätt

Utifrån din fråga framgår det att det inte är fråga om andrahandsuthyrning då du står för samtliga kostnader och det framgår som att du även bor i lägenheten. Hade det varit fråga om uthyrning i andra hand är du som hyresgäst skyldig att inhämta tillstånd från hyresvärden alternativt hyresnämnden, se 39 § och 40 §.

Samma sak gäller vid eventuell överlåtelse av hyresrätten, se 32 §.

Följer man som hyresgäst inte detta riskerar man att få lägenheten förverkad, dvs. uppsagd med omedelbar verkan, enligt 42 § 3p.

I ditt fall

Då du fortfarande bor i lägenheten räknas din dotter och barn som inneboende. Detta kallas för partiell sublokation och regleras i 41 §. Partiell sublokation innebär att endast en del av lägenheten hyrs ut och den ursprungliga hyresgästen bor kvar. Huvudregeln är att ett godkännande från hyresvärden inte krävs, såvida inte det kan medföra men för hyresvärden. I sådana fall kan, om hyresgästen inte vidtar rättelse, hyresrätten bli förverkad enligt 42 § 4p.

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare