FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt08/03/2015

Rikta anspråk

Vad innebär egentligen att rikta anspråk?

Krävs det några grunder för att man ska få lov att göra det?

Ex. bevis på att en person är skyldig för vad det nu handlar om?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Att rikta ett anspråk mot någon eller ett företag betyder, i juridiska sammanhang, att en person kräver t.ex. pengar av en annan person eller företag. Ett anspråk brukar oftast vara grundat på inomobligatoriska förpliktelser (skadestånd som utgår när det finns ett avtal mellan parterna) eller utomobligatoriska förpliktelser (skadeståndsanspråk som utgår när det inte finns ett avtal mellan parterna).

När det kommer till tvistemål i rättegång så ligger bevisbördan på den som påstår att han eller hon har rätt till något. Det är av den anledningen viktigt att man har tillräckligt bra bevis för att styrka det man påstår.

I brottmål ligger bevisbördan på åklagaren och det ska vara "ställt utom rimlig tvivel" att den tilltalade har begått brottet. I brottmål kan målsägande (brottsoffret) kräva skadestånd som ska tas upp i samband med åtalet mot den tilltalade.

Hoppas mitt svar var till din hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare