Reparationskostnad i hyresrätt

Hej!

Vi bor i en hyresrätt där diskmaskin var installerad när vi flyttade in. Den har nu gått sönder och vi behöver beställa en reperatör. Vår hyresvärd sa att han betalar denna till en rimlig kostnad. Men är det inte så att han ska stå för hela summan?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Hyresvärden ska hålla lägenheten i sådant skick att den enligt normal standard är godtagbar att bo i. Det går att avtala om att lägenheten ska vara i sämre skick, men av vad som framgår av frågan verkar ni inte ha avtalat om detta. Huvudregeln blir således tillämplig.

Vidare ska hyresvärden också stå för reparationer i lägenheten som orsakats av normalt slitage. Har maskinen gått sönder "genom ålder och bruk" bör hyresvärden stå för denna kostnad om ni inte har avtalat av något annat. Har ni orsakat skadan själva genom att vara vårdslösa finns de däremot risk för att ni får stå för en del eller hela reparationskostnaden.

Reglerna om hyresrätter hittar ni i kapitel 12 jordabalken: https://lagen.nu/1970:994

Vänliga hälsningar,

Louise EskesenRådgivare