FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag02/03/2018

Regressrätt Handelsbolag

hej,

Om ett handelsbolag träder i konkurs, vari deltar två bolagsmän. Om ena bolagsmannen har själv betalat diverse av bolagets skulder till olika borgenärer, och konkursen avslutades utan överskott.

Kan denna bolagsman då göra sina fordringar gällande i konkursen?

väldigt väldigt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Handelsbolagslagen

Reglerna om Handelsbolag finns i lagen om handelsbolag och enkla bolag (HBL). Dessa är till stor del dispositiva. Bolagsmännen kan därför själva välja hur de ska fördela vinst, vem som ska företräda bolaget och liknande. På grund av lagstiftningens dispositivitet ledet detta till att avtalet gäller före lagstiftningen

Jag tolkar din fråga som att det inte finns något avtal mellan parterna som reglerar frågan och kommer därför utgå från lagstiftningen.

Ansvaret är solidariskt

Enligt 2 kap. 20 § HBL ansvarar bolagsmännen solidariskt för bolagets skulder. Detta innebär att en borgenär kan rikta krav på betalning av en fordran mot vem som helst av bolagsmännen och då kräva att den personen betalar hela beloppet. Ansvaret är vidare primärt, vilket betyder att en borgenär kan vända sig direkt till en delägare och behöver inte först rikta ett betalningskrav mot bolaget. Bestämmelsen om det solidariska ansvaret är vidare tvingande och kan inte sättas ur spel genom avtal.

Regressrätt

Delägaren som har tvingats betala får i sin tur en regressrätt mot den andra delägaren. Det är även möjligt att rikta betalningskravet mot bolaget.

Om du vill ha hjälp med hur du går vidare råder jag dig att boka en tid med våra jurister. Det kan du göra genom den här länken: http://lawline.se/boka.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare