Registrerat partnerskap

I svaret på frågan om skillnader mellan äktenskap och registrerat partnerskap saknar jag information om var man ansöker om det senare. Är det hos skattemyndigheten? Kunde vara bra att ha med den uppgiften där.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man kan inte längre ansöka eller ingå registrerat partnerskap i Sverige. Sedan 2009 är samkönade par juridiskt jämställda och partnerskapslagen är upphävd. Alltså kan samkönade nu gifta sig.

De som vid ändringen redan var registrerade partners har getts valet att kunna omvandla det registrerade partnerskapet till ett äktenskap om så önskas. Det är dock inget krav, man kan alltså fortsätta vara registrerade partners.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Man kan alltså inte längre ansöka eller ingå partnerskap i Sverige!

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare