Rättigheter när samboförhållandet tar slut

Efter att min sambo förhållandet är slut, har jag rätt och bo i samma hus som vi bodde tillsammans,allt mina saker där, möbler kläder.osv

Lawline svarar

Hej!

Vid bodelning vid ett samboförhållande omfattas endast samboegendom som omfattas av den gemensamma bostaden och bohag 1 och 3 §§. Samboegendomen ska ha förvärvats för gemensam användning d.v.s. i syfte om att ni gemensamt ska använda dem i er relation. Det du har köpt innan du blev sambo räknas inte som samboegendom. Men om du har köpt t.ex. en soffa innan samboförhållandet skulle soffan ändå kunna anses vara samboegendom om du har köpt den i nära anslutning till det att samboförhållandet inledes. Då ska du ha haft för avsikt att soffan skulle användas gemensamt. Samboegendom som har köpts efter att samboförhållandet inleds anses vara köpta för gemensam användning.

Utifrån frågan är det svårt att veta vid vilken tidpunkt möblerna är köpta.

Med gemensamt bohag 6 § avses möbler, hushållsmaskiner m.m. Undantaget är sådant som används uteslutande för den ena sambons bruk t.ex. kläder.

Med gemensam bostad avses 5 § även här finns ett krav på att bostaden ska ha förvärvats för gemensam användning.

Om er bostad är samboegendom gäller 16 § som tar sikte på lottläggningen. Detta innebär varje sambo tilldelas egendom till så stort värde att det motsvarar värdet på den partens andel av bostaden. Sambon som bäst behöver egendomen har möjlighet att få den avräknad på sin lott. Om du inte skulle ha bäst rätt kan du enligt 17 § betala sambons del av bostaden och själv bo kvar.

22 § om er bostad inte omfattas av samboegendom och är en hyresrätt eller bostadsrätt har du som sambo rätt att överta bostaden om du har bäst rätt till bostaden eller om det anses skäligt. Bäst rätt till bostaden kan du t.ex. ha om ni har barn tillsammans som går på en skola i närheten. Det bästa för barnen är då att få bo kvar i en miljö de känner till. Alltså 22 § gäller om ni inte har förvärvat en bostad för gemensam användning t.ex. om du eller din sambo hade den sedan tidigare. Det finns undantag från 22 § i 23 §.

Observera att svaret beror om ni har ett samboavtal 9§.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376

Jennifer RönnerhedRådgivare