FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/11/2019

Rätten avslog vittnesersättning - kommer jag förlora målet?

hej! jag hade i dag ett privat ärrende hos tingsrätten i gävle.tingsrätten avslå vittneersättning till 2 vittne.min fråga.betyda det att jag komma få en negativ besked av tingsrätten?

mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du haft ett mål i tingsrätten och att 2 av dina vittnen fått avslag på ersättning för exempelvis resekostnader eller arbetsförluster och att du undrar ifall detta betyder att du kommer förlora målet i tingsrätten.

Svar: Svaret är nej. Om vittnena har rätt till ersättning är något som rätten bedömer separat och har inget att göra med hur de avgör målet. Att rätten avslagit vittnesersättning betyder alltså inte att du kommer få ett negativt besked av tingsrätten. Hur rätten avgöra målet bedömer de separat.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare