FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/07/2019

Rättegångskostnader och småmål

Hej. Jag har i ett tidigare skede haft en godman tilldelad mig som i dagsläget har slutat å vi har inget mer med varandra att göra. Nu dock ska hon ha 28000kr betalt vilket jag anser hon inte gjort sig förtjänt av då hon inte skött sitt jobb. Och inte gjort de hon ska. Om jag tar upp det här till rätten skulle jag då kunna bli skyldig honom ännumera pengar ifall jag förlorar fallet?

Lawline svarar

Regler om kostnader vid rättegång finner man i rättegångsbalken (RB).

Förlorar man ett mål om skadestånd dömer rätten ut skadeståndet man ska betala och vem som ska betala rättegångskostnaderna. I vanliga fall betalas alla rättegångskostnader av den part som förlorar tvisten. Den finns en speciell typ av tvistemål som kallas förenklade mål eller små mål. Ett mål räknas som ett små mål om den yrkade ersättningen uppenbart inte överstiger ett halvt basbelopp (1 kap 3d§). Vid små mål kan man bara få ersättning för rättegångskostnader för upp till en timme av rådgivning.

28 000 är lite mer än ett halvt prisbasbelopp vilket innebär att det troligen inte kommer att vara ett små mål och att den förlorande parten troligen kommer behöva stå för den vinnande partens rättegångskostnader.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med en jurist där du närmare kan diskutera din situation och gemensamt fatta ett beslut om vad du ska göra. Du kan kontakta våra jurister här.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare