Rätt till villa vid upphörande av samboförhållande

Hej! Jag vill avsluta ett 14 år långt samboförhållande med ett gemensamt barn(13 år) och ett eget barn(18 år). Vår bostad är en villa som jag står som enda ägare till. Villa inköptes tillsammans med min förra man och jag ärvde hans del när han dog. Min sambo och jag har delat alla kostnader och han har även betalat halva låne- och amorteringskostnaderna. Han har delat på kostnader vid vissa renoveringar och byggande av friggebod.Han vägrar flytta och vill inte separera. Hur gör jag med huset? Barnen ska bo med mig men vi har delad vårdnad om 13åringen, men han kommer att vilja bo mest med mig. Har min sambo några rättigheter till huset mer än att jag tänker givetvis betala tillbaka hans investeringar i huset. /Desperat undrande

Lawline svarar

Hej!

Va trevligt att du väljer att vända dig till oss här på Lawline och tack för din fråga!

Då det gäller samboförhållande så regleras förhållandets rättsverkningar i Sambolagen (SamboL).

För att ett samboförhållande i detta avseende ska anses vara upplöst, och för att ni ska upprätta bodelning hade jag rekommenderat att ansöka om bodelningsförrättare hos Tingsrätten. Då detta göras anses samboförhållandet vara upplöst, 2 § 2 st. SamboL. (se, https://lagen.nu/2003:376#R2).

När ett samboförhållande upphör så ska en bodelning ske, 8 § SamboL (se, https://lagen.nu/2003:376#R4). Endast den egendom som är samboegendom ska ingå i bodelningen, 8 § SamboL. Definitionen på samboegendom finns i 3 § SamboL (se, https://lagen.nu/2003:376#R3). När det gäller er bostad, villan, så utgör inte denna samboegendom, då den inte är förvärvad för gemensam användning. Villan är alltså inte köpt för att ni ska ha den som gemensam bostad, utan den är köpt av dig tidigare, för andra anledningar.

På grund av detta ska villan inte ingå i en eventuell bodelning och din sambo har inget anspråk på den. Dock finns enligt SamboL en möjlighet att (trots att en bostad inte utgör samboegendom) överta bostad i vissa fall, 22 § SamboL. (se, https://lagen.nu/2003:376#R5). Detta gäller dock endast då bostaden är en bostadsrätt eller hyresrätt.

Sammanfattningsvis har din sambo rent lagligt ingen rätt till villan. När bodelning har gjorts och ägandeförhållandet är klart och sambon fortfarande vägrar lämna din bostad kan du ansöka hos Kronofogdemyndigheten om avhysning.

Sandra NordinRådgivare