FrågaARBETSRÄTTSjuk 18/02/2018

Rätt till sjuklön vid timanställning?

Hej! Min sambo är enligt sitt anställningsavtal timanställd. Men vad jag har förstått efter att ha läst runt lite så finns det egentligen ingen anställningsform som heter så, utan det handlar egentligen om intermittent anställning eller visstidsanställning. Om jag inte missuppfattat skillnaderna mellan dem så bör min sambo vara visstidsanställd, eftersom hon får ut ett 4 veckors schema med sina arbetstider varje månad. Ska tilläggas att hon jobbat på detta viset i drygt 1 år.

Nu är det så att min sambo är sjuk och tvingar sig till jobbet ändå. Hon säger att hon inte kan vara hemma för hon får ingen sjuklön/sjukpenning, "vi har därför inte råd med att hon går utan pengar" säger hon.

Kan det verkligen stämma att hon inte har rätt till sjuklön/sjukpenning?

mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i lagen om sjuklön och lagen om anställningsskydd (LAS).

Anställningsform

Det stämmer att det enligt lag inte finns någon anställningsform som heter timanställning. Det finns två typer av anställningsformer i LAS, vilket är tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning. Tillsvidareanställning är huvudregeln (4 § LAS), annars är det tidsbegränsad anställning (5 § LAS). Visstidsanställning är en form av tidsbegränsad anställning där arbetstagaren blir schemalagd i förväg. Intermittent anställning är däremot inte en lagreglerad anställningsform, men det är en typ av timanställning som fungerar som en behovsanställning. Arbetstagaren arbetar endast vid behov efter förfrågan från arbetsgivare, och har därmed ingen rätt att få arbeta ett visst antal timmar i veckan, men har rätt att tacka nej till arbetspass. Ett nytt anställningsförhållande uppkommer vid varje arbetstillfälle, vilket innebär att varje sådan anställning är att se som en allmän visstidsanställning. Precis som du säger, verkar det som att din sambo har en visstidsanställning, eftersom hon får ut ett schema med tider hon ska arbeta i förväg.

Sjuklön

Lagen om sjuklön är tvingande till arbetstagarens fördel (2 § lagen om sjuklön). Arbetstagaren har rätt till sjuklön från och med första dagen av anställningstiden, såvida anställningen inte är tidsbegränsad till kortare tid än en månad (3 § lagen om sjuklön). Första dagen är en karensdag och sedan betalar arbetsgivaren ut sjuklön maximalt 14 dagar (6 § lagen om sjuklön). Om arbetstagaren är sjuk längre än 14 dagar, är det Försäkringskassan som betalar sjuklön. Rätt till sjuklön gäller oavsett anställningsform, men för att sjuklön ska utgå måste arbetsförmågan vara nedsatt. Sjuklönen är avsedd att motsvara den inkomstförlust som uppstår pga. sjukdomen och det är endast inkomstbortfall som hänför sig till arbetstidsminskning på grund av sjukdomen som kompenseras. Vid timanställning innebär det att arbetstagaren har rätt till sjuklön, men bara för de dagar som denne skulle ha arbetat och därmed förlorar lön på grund av sjukdomen. Blir arbetstagaren sjuk övriga dagar får denne ingen sjuklön, eftersom man då inte går miste om någon lön. För din sambo innebär detta att hon har rätt att få sjuklön för de dagar hon är schemalagd på, men inte övriga dagar då hon inte skulle arbetat.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis har din sambo rätt till sjuklön för de dagar som hon är schemalagd att hon ska arbeta. Blir hon sjuk övriga dagar då hon inte skulle arbetat har hon inte rätt till sjuklön. Viktigt är dock att tänka på att första sjukdagen är karensdag när man inte får någon sjuklön, men dagarna efter det är arbetsgivaren skyldig att betala sjuklön för.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare