Rätt till ersättning pga slitage i nybygge?

Vår familj var på visning av ny hyreslägenhet i våras o visningsobjektet visades upp där hyresvärd förklarade att de hade en ytterligare en ny lägenhet som vatr bättre då det inte var visningsobjekt .

När vi sedan flyttade in i den "nya" lägenheten som var färdigbyygd 6mån tidigare , visade sig att det bott någon i denna under 2-3 mån och rejäla anmärkningar av väggar, dörrar och golv som följd, såg ut som de bott där i 2 år ,vilket var omöjligt rejält slitage.

Har vi rätt till ersättning då det är uppenbart hur hyresvärd ljugit om den nya hyresrätten?

Lawline svarar

Hej och grattis till inflyttningen!

Ja, ni kan ha rätt till ersättning för detta.

På tillträdesdagen ska hyresvärden hålla lägenheten i det skick som är utlovat (9 § hyreslagen). Om lägenheten inte är i detta skick har ni rätt att åtgärda felen på hyresvärdens bekostnad samt nedsättning av hyran under den tid lägenheten inte är i avtalat skick (11 §). I ert fall lär nedsättning av hyran inte vara aktuell eftersom den antagligen hade varit densamma med slitaget inräknat. Möjligtvis kan någon mindre summa täknas. Att åtgärda felet kanske inte känns jättelockande för varken er eller hyresvärden.

Det är därför värt att tänka på att ni har frihet att avtala om vad som helst. Ni har lagstadgad rätt att kräva att de bekostar åtgärdande av felet men det kanske är mer rimligt att ni bara kompenseras med någon summa som ni tycker är rimlig.

Om ni inte kan enas om någon ersättning och ni anser er ha rätt till detta kan ni höra av er till Hyresnämnden i ert län, som kan pröva denna tvist.

Hoppas det besvarar er fråga. Tveka inte att höra av er till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare