FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/04/2020

Rätt att begära att skilsmässodom skrivs på spanska?

Har en skillsmässadom i min hand.

Jag begärde att skulle vara skriven på spanska, men rätten så nej.

Vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar: Du har tyvärr ingen rättighet att begära att domen ska skrivas på spanska. Det som gäller är alltså att domstolen inte är skyldiga att skriva domen på spanska.

Hoppas du fått svar på din fråga! Skulle du ha ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig till mig på axel.bellander@lawline.se.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare