FrågaAVTALSRÄTTGåva18/07/2018

Räcker det med att använda ett gåvobrev när alla 3 st barn ska få 50 % av en fastighet?

Hej!Vid överlåtelse av 50 % på en fastighet till sina barn.Räcker det med att använda ett gåvobrev när alla 3 st barn ska få 50 % att dela på dvs 1/6 del var , av fastigheten?Det är även en extern tomt som ska överlåtas 1/6-del var , 50% , till barnen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter att det handlar om en eller två föräldrar som vill ge bort halva fastigheten och tomten till sina tre barn.

Det räcker med att använda ett gåvobrev
Bestämmelser om gåvor finns i Gåvolagen. Det går bra att använda ett gåvobrev för alla tre barn och man behöver alltså inte skriva ett gåvobrev för varje barn. Vad som är viktigt då är däremot att alla barnen får en kopia av gåvobrevet. Gåvan är inte giltigt förrän barnen har fått gåvobrevet överlämnat till dem. Gåvobrevet kan också gälla både överlåtelsen av fastigheten och den externa tomten och et krävs alltså inte heller här flera gåvobrev (Gåvolagen 1 §).

Det är viktigt att gåvobrevet uppfyller formkraven
Gåvobrev har vissa formkrav när det handlar om att en fastighet eller del av fastighet eller extern tomt ska ges bort, alltså vissa krav som måste vara uppfyllda för att gåvobrevet ska vara giltigt. Bestämmelser om detta finns i Jordabalken 4 kap. 1-3 §.

- Gåvobrevet måste för det första vara skriftligt.
I gåvobrevet ska det också framgå:
- Hur stor del av fastigheten och den externa tomten som ges bort som gåva (50 %, d.v.s. 1/6 var till de tre barnen).
- Vilken fastighet och tomt det gäller (fastighetsbeteckning och adress).
- Vem som ger bort fastigheten och till vilka (föräldrarna är gåvogivare och barnen är gåvomottagare).
- Allas signaturer, både givare och mottagare.
- Datum när fastigheten och tomten ges bort.

Lawlines avtalstjänst - gåvobrev
Vill du enkelt skriva ett gåvobrev är du välkommen att använda Lawlines avtalstjänst som du hittar HÄR. Steg för steg fyller du i alla uppgifter för gåvan och får sedan ett gåvobrev färdigt att signera.

Några frågor som är bra att ta med i gåvobrevet är också följande:
- Om det finns ett lån på fastigheten och/eller tomten: Ska barnen ta över lånet eller i alla fall dela på betalningsansvaret?
- Ska gåvan anses vara förskott på arv till barnen?
- Ska gåvan vara barnens enskilda egendom? Vilket i så fall betyder att fastigheten/tomten inte ska ingå i en eventuell bodelning mellan barnen och en make/maka.
- Ska barnen få belåna sin del av fastigheten/tomten som de vill eller bara med föräldrarnas samtycke?
- Ska barnen få sälja eller ge bort sin del av fastigheten/tomten utan föräldrarnas samtycke?

Det är bra att skriva med ovanstående frågor som villkor i gåvobrevet för att det inte ska bli några onödiga missförstånd i framtiden mellan föräldrarna och barnen om vad som gäller angående fastigheten och tomten.

Sammanfattning
Det räcker med att använda ett gåvobrev när alla tre barn ska få 50 % att dela på av fastigheten och den externa tomten. Det är viktigt att gåvobrevet har ett visst innehåll för att det ska vara giltigt. Det är också viktigt att tänkta på olika villkor som kan vara bra att skriva med i gåvobrevet för att det ska vara tydligt vad som gäller.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar eller behöver hjälp med att skriva ett gåvobrev är du välkommen att kontakta våra jurister på Lawlines juristbyrå.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare