FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/04/2014

Privata pensionsförsäkringar och bodelning

Hej, Jag och min fru ska skiljas. Vi har båda privata pensionsförsäkringar. Min fru har utan min vetskap betalat dubbelt så mycket varje månad till sin försäkring och hennes värde är högre än min. Vad jag förstår så ingår privat pension i en bodelning? Hur bör detta delas, Själva värdet på försäkringen, ink avkastning, eller bara premieinbetalning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Privata pensionsförsäkringar skall enligt huvudregeln ingå i bodelningen om det inte finns omständigheter som gör det oskäligt att hela, eller delar av den, ingår med hänsyn till era ekonomiska förhållanden och omständigheter i övrigt. Som utgångspunkt för skälighetsbedömningen är om en likadelning skulle dela till ett oskäligt resultat, och måste göras från fall till fall.

Ska pensionsförsäkringen delas så ska den tas upp till det så kallade tekniska återköpsvärdet reducerad med latent skatteskuld eftersom det belopp som utbetalas från en pensionsförsäkring beskattas som inkomst av tjänst.

Din fru som äger pensionsförsäkringen tillskiftas som regel försäkringen till sitt nettovärde och du tillskiftas annan egendom ur boet.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare