Preskriptionstid vid förtal

Finns det nån tidsgräns på att anmäla om man har utsatts för förtal? Jag har blivit utsatt för nio månader sen men har ännu inte anmält detta. Mår psykiskt dåligt av detta förtal och kan inte bara glömma.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förtal regleras i 5 kap. 1 § brottsbalken och innebär att någon har pekat ut någon annan som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt, eller att personen har lämnat uppgifter om någon som är ägnade att utsätta personen för missaktning. Om domstolen finner personen skyldig till förtal kommer personen bli dömd till böter.

Den tidsgräns du undrar över finns och kallas preskriptionstid. Preskriptionstiden är olika lång beroende på vilket straff brottet kan ge. När det gäller förtal där böter är det högsta straffet är preskriptionstiden två år (35 kap. 1 § 1p. brottsbalken). Den tiden börjar räknas från den dag brottet begicks (35 kap. 4 § brottsbalken). Om personen istället gjort sig skyldig till grovt förtal är preskriptionstiden fem år (35 kap. 1 § 2p. brottsbalken).

Preskriptionstiden har med andra ord inte gått ut och du kan absolut anmäla denna händelse till polisen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig!

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare