Preskriptionstid för hyresfordringar

Kan jag som tidigare hyresvärd kräva utebliven hyra efter 11 år, vederbörande drog med nycklar och lämnade mitt hus i kaos, fick byta lås och sanera, kontakt med Kronofogden 2007 men de hittade inte vederbörande någonstans, jag ringde hennes föräldrar och försökte med allt. Nu finns hon i sociala medier på fb, kan jag så här långt efter kräva henne på hyra och låsbyte och sanering.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För fordringar i form av hyresskulder är preskriptionstiden 2 år. Det innebär att rätten att kräva tillbaka ersättningen förloras efter två år, räknat från och med den dagen hyresgästen lämnade lägenheten. För att den rätten inte skulle gå förlorad måste du inom de två första åren ha väckt talan hos domstol och framställt dina fordringsanspråk mot hyresgästen. (12 kap. 61 § jordabalken)

Lagrummet fastställer att alla fordringar, skulder, som man vill rikta anspråk mot hyresgästen för och som är på grund av hyresförhållandet, har en tid på två år att göra det. Dina möjligheter att kräva hyresgästen på ersättning för låsbyte och sanering var därför också endast under de två första åren, om talan inte väckts.

Sammanfattningsvis innebär detta att du hade behövt väcka talan om dessa anspråk mot hyresgästen för att rätten att kräva ersättning inte skulle gå förlorad.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare