Prejudikat för registrering av äktenskapsförord

Vilka lagar och bestämmelser gäller vid registrering av äktenskapsförord? Till exempel om ett förord är undertecknat av ena parten på sjukhus eller dylikt ca tio dagar innan den partens bortgång och registrerat efter dödsfallet? Var finner jag predikat gällande detta och liknande fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna kring registrering av äktenskapsförord finns reglerade i 7 kap 3 § äktenskapsbalken. Av denna paragraf framgår att äktenskapsförordet ska upprättas skriftligen och registreras hos skatteverket. Om äktenskapsförordet har slutits och ingetts till Skatteverket inom en månad från att äktenskapet ingicks gäller det omedelbart, från äktenskapets ingående. I annat fall gäller det först från och med den dag det getts in till Skatteverket.

Ett prejudikat på området är RH 1982:117 där det konstaterades att ett förord som upprättats före vigseln kunde registrerats trots att den andra maken avlidit före ansökningsdagen.

Hoppas svaret varit till din hjälp. Annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare